Τρίτη, 1 Απριλίου 2008

Από Μάρτη καλοκαίρι…

Ο Απρίλης μπήκε σήμερα και οι πιο πολλοί από εμάς έχουμε ήδη ετοιμάσει τις τσάντες μας για τα γυμναστήρια. Σκοπός μας, ένας: το καλοκαίρι να είμαστε fit και να βγούμε στις παραλίες «φέτες». Επειδή και εγώ ασχολούμαι κατά κάποιο τρόπο με γυμναστική και βλέπω να έρχεται όλο και περισσότερος κόσμος να «λιώσει», θα ήθελα να επιστήσω την προσοχή μας σε μερικά σημαντικά σημεία.

Εκείνο που πρέπει να γνωρίζουμε όλοι είναι ότι δεν γίνεται από τη μια στιγμή στην άλλη από αγύμναστοι εντελώς να γίνουμε αθλητικοί τύποι, κι αυτό γιατί το σώμα θέλει το χρόνο του, μέχρι να συνηθίσει στη νέα μορφή καταπόνησης. Σημαντικό ρόλο στο πόσο γρήγορα και άμεσα θα είναι τα αποτελέσματα παίζει και σε τι σωματότυπο ανήκουμε, αν έχουμε ασχοληθεί ποτέ στο παρελθόν με οποιασδήποτε μορφής άθλησης και φυσικά αν είμαστε εύσωμοι ή αδύνατοι.

Όλα αυτά σε συνδυασμό με σωστό πρόγραμμα άσκησης και διατροφής συντελούν στο να έχουμε ποιο σύντομο αποτέλεσμα. Το σύντομο δεν είναι βέβαια από τη μια στιγμή στην άλλη, αλλά μέσα στο πρώτο τρίμηνο της συστηματικής μας προπόνησης. Και αυτό είναι διαπιστωμένο. Άρα λοιπόν όλοι όσοι σκοπεύουν να ξεκινήσουν προπονήσεις με στόχο το επερχόμενο καλοκαίρι να ξέρουν πως το μόνο που θα πετύχουν είναι μια μικρή βελτίωση της εμφάνισής τους και να βάλουν τις βάσεις για την επόμενη χρονιά.

Προσοχή χρειάζεται επίσης και στο «στρώσιμο» του υποψήφιου αθλητή. Δεν χρειάζεται να φορτώνουμε κιλά ζηλεύοντας ή βλέποντας τους άλλους ή προσπαθώντας να «φουσκώσουμε» το δυνατόν συντομότερο. Το μόνο που σίγουρα θα πετύχουμε θα είναι να τραυματιστούμε, να απογοητευτούμε και να τα παρατήσουμε. Θα πρέπει να έχουμε υπομονή, να ακούμε το γυμναστή και να εφαρμόζουμε αυτά που μας λέει και όχι τον φίλο μας ή τον όποιο καλοθελητή προσφερθεί να μας συμβουλέψει.

Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται στην περίπτωση που αποφασίσουμε να πάρουμε κάποια συμπληρώματα διατροφής. Όλα αυτά που έχουν έγκριση από τον ΕΟΦ ή από αντίστοιχη υπηρεσία ελέγχου της χώρας που παράγονται, είναι ασφαλή αν λαμβάνονται με μέτρο και βάσει της δοσολογίας που αναγράφουν. Επειδή πολλά ακούγονται για αυτά, εκείνο που θέλω εγώ να καταθέσω είναι ότι όλα είναι ασφαλή, αν λαμβάνονται σύμφωνα με τις οδηγίες του σκευάσματος. Βοηθάνε στην αντοχή και την καλή αποθεραπεία του οργανισμού μας μετά από μια σκληρή προπόνηση, όποιου είδους προπόνηση κι αν είναι αυτή. Είτε μιλάμε για τρέξιμο, είτε για ποδηλασία, είτε για κολύμπι, είτε για προπόνηση με βάρη, η απαίτηση του οργανισμού για καλής ποιότητας καύσιμα σε σύντομο χρόνο, (μιλάμε για κατανάλωση πάνω από 400 θερμίδες την ώρα), δεν καλύπτεται από ένα απλό γεύμα. Εδώ έρχεται το συμπλήρωμα. Αυτό λέει άλλωστε και η ίδια η λέξη.

Σημαντικό είναι επίσης να επισκεφτούμε κάποιο γιατρό κυρίως καρδιολόγο, να του πούμε ότι έχουμε σκοπό να μπούμε σε ρυθμό προπόνησης και να μας κάνει εξετάσεις για να διαπιστώσει πως είμαστε υγιείς και μπορεί η καρδιά μας να αντέξει την καταπόνηση. Κι αυτό γιατί σε πολλές περιπτώσεις δεν γνωρίζουμε ότι πάσχουμε από κάποιου είδους καρδιαγγειακό νόσημα και μπορεί να βρεθούμε προ εκπλήξεων! Μια εξέταση λοιπόν είναι απαραίτητη, όσο νέοι και όσο σίγουροι κι αν είμαστε για την υγεία μας.

Η πορεία που ακολουθείται συνήθως σε αρχάριους αθλητές, είναι ένα «στρώσιμο» και εξοικείωση με το χώρο και τα μηχανήματα του γυμναστηρίου για ένα μήνα περίπου με μια συχνότητα τριών – τεσσάρων επισκέψεων την εβδομάδα. Συνεχίζουμε με μια δίμηνη ελαφριάς καταπόνησης εξάσκηση, ώστε να συνηθίσουν οι μύες και οι τένοντες στη νέας μορφής άσκηση και να αποφευχθούν μελλοντικοί τραυματισμοί, και μετά μπαίνουμε σε τακτικό πρόγραμμα. Τα πρώτα αποτελέσματα, ανάλογα με το τι σώμα είχαμε όταν ξεκινήσαμε, θα φανούν στο τρίμηνο. Ουσιαστικά αποτελέσματα, όπως μυς και μείωση λίπους θα φανούν στο εξάμηνο ως αποτέλεσμα σωστής προπόνησης και κατάλληλης διατροφής. Και αυτή η βελτίωση θα μείνει, έστω κι αν σταματήσουμε να γυμναζόμαστε. Το σώμα θυμάται. Και μετά από χρόνια αν αρχίσουμε πάλι να προπονούμαστε τα αποτελέσματα θα είναι πολύ πιο γρήγορα.

Και το κυριότερο: αν έχουμε ελεύθερο χρόνο, γιατί να τον σκοτώσουμε σε μια καφετέρια αράζοντας και να μην πάμε να γυμναστούμε λιγάκι. Και πιο φτηνά μας βγαίνει και βοηθάει στην καλύτερη φυσική μας κατάσταση και εμφάνιση. Ας το δούμε και σαν επένδυση για το σώμα μας. Χτίζουμε τώρα για μελλοντική καλή εμφάνιση.

2 σχόλια:

Τάσος Ραντζάκης είπε...

Πολύ σωσ΄τά τα όσα γράφετε γι αυτό και όλοι πρέπει να αγοράζουν συμπληρώματα διατροφής μόον απο εξειδικευμένα καταστήματα συμπληρωμάτων που θα έχουν και τη σωστή καθοδήγηση αλλά και θα αγοράσουν συμπληρώματα ελεγμένα.

Ανώνυμος είπε...

Pantos re paidia i whey gold protein tis optimoum foveri san geysi. aytin perno ki ego sto gymnastirio kai petao.